Alsof eten sowieso al niet met stip op nummer één staat als favoriete activiteit tijdens de lockdown, kan je deze bezigheid vanaf vandaag in je planning zetten met een reden. Wat je eet, beïnvloedt de werking van je hersenen en de conditie ervan. Al moet je om je brein fit te houden geen marathon kunnen lopen.

Oef, want ain’t nobody got time for that wanneer er veel deadlines te halen zijn. Wat je daar wel voor moet doen? Eten. Dat klinkt al iets makkelijker, maar hoe pas je dat concreet toe om te slagen?

Survival of the fittest

De conditie van je hersenen heeft in tegenstelling tot een lichamelijke conditie alles te maken met hoe goed je jezelf kan concentreren, hoeveel (mentale) energie je hebt en wat je mood of the day zal worden. Die drie zaken affecteren de mate waarin jij in staat bent om alles op je to-dolijst af te werken. Of het nu gaat over rond geraken met de leerstof voor je laatste examens, of over een succesvolle presentatie geven als slotstuk van dat grote project op het werk; de fitheid van je brein bepaalt mee hoe vlot alles zal verlopen. 

Om die fitheid te garanderen, moet je ten eerste al voldoende uurtjes slapen. Tijdens je nachtrust verwerken je hersenen alle informatie die je die dag hebt opgedaan. Daardoor is er een grotere kans dat de ingestudeerde leerstof voor dat examen of de tekst voor die presentatie permanent wordt opgeslagen in je geheugen. Een nachtje doorstuderen of doorwerken, heeft in de praktijk daarom niet veel nut, omdat je brein zo oververmoeid geraakt en je sneller dingen vergeet. 

Je denkt wat je eet

Voeding is een tweede factor die een grote rol speelt bij hoe goed je jezelf kan focussen of hoe vlot je kan studeren. Net zoals voeding je lichaam gezond houdt, is het ook essentieel voor de bouwstenen van je brein. De juiste brain food als gezond tussendoortje? De volgende  voedingsmiddelen zijn perfect voor wanneer je extra hard moet presteren of wanneer je jezelf optimaal wil kunnen concentreren:

  • Noten 

Noten zijn een gezonde snack die een powerboost in je brein veroorzaken. Waarom? Ze bevatten veel voedingsvezels en onverzadigde vetten, waardoor ze een vlotte spijsvertering stimuleren. Een rommelende maag of darmen tijdens het studeren of het werk? Dat wil je liever vermijden. Een vlotte spijsvertering is hier dus heel welkom. Daarnaast zijn onverzadigde vetten gezonde vetten die je lichaam nodig heeft om in balans te blijven. Noten bevatten omega-3-vetten, dit type onverzadigde vetten zijn één van de grootste bouwstenen van je hersenen. Ze maken je alert en houden je brein langer fit, ook op oudere leeftijd. 

  • Pure chocolade

Jawel, je leest het goed. Je favoriete zoete snack staat mee op dit lijstje en is dus helemaal brain approved tijdens het studeren. Al gaat het hier wel over pure chocolade. Witte of melkchocolade bevatten geen voedingsstoffen waar je brein iets aan heeft, omdat te veel andere toegevoegde stoffen en vetten de werking van de pure cacao verstoren. Pure chocolade heeft zijn magische kracht te danken aan het hoge gehalte flavanolen. Flava-wat?! Flavanolen zijn antioxidanten die je stressgehalte verminderen, je geheugencapaciteit verbeteren én je een goed humeur opleveren. Kleine sidenote: om van deze voordelen te kunnen genieten, kies je best voor zo puur mogelijke chocolade. 

  • Fruit

Een categorie binnen ‘gezonde tussendoortjes’ die waarschijnlijk niet als een verrassing komt, maar die het wel verdient om opgesomd te worden. Fruit bevat ontzettend veel vitaminen, mineralen en antioxidanten die je lichaam de nodige voorraad energie bezorgen om helder te kunnen denken. Onze stiekeme favorieten? Blauwe bessen, rode bessen en frambozen. Al is het zomers fruit mango of ananas ook héél verleidelijk in deze warmere periode van het jaar. Wat fruit betreft, kies je beter voor fruit in een vaste vorm en dus niet fruit gemixt in een sapje of smoothie. Via sapjes en smoothies krijg je snel heel veel suikers binnen. Dat zijn nog steeds natuurlijke suikers, maar door het mixen gaan veel vitaminen van het fruit verloren, waardoor vooral de vruchtsuikers overblijven. De pure vrucht waarin je smakelijk kan bijten, zorgt ervoor dat je langer verzadigd blijft, omdat je alle voedingsstoffen die het fruit je te bieden heeft binnenkrijgt. Ook zal je door een volledig stuk fruit te eten een sugar rush vermijden. Dit laatste bezorgt je anders een energiedipje, iets wat je net niet wilt in een drukke periode. 

Je eet wat je denkt

Naast slaap en de juiste voeding heeft ook je stressgehalte iets te zeggen over je energie- en concentratieniveau. Die stress kan je op een laag pitje zetten door je mind te voeden met de juiste gedachten. In dit geval spreken we niet over brain food, maar over mind food. Wat jij denkt, beïnvloedt mee hoe goed je zal presteren en hoe goed je brein zich eigenlijk zal voelen. De gedachten in je hoofd geven mee vorm aan wat jij als realiteit beschouwt. Die realiteit kan je dus voor jezelf veranderen door andere dingen te denken.

Probeer je dag met een positieve ingesteldheid te starten en die vibe doorheen je (studeer)dag te behouden, ook wanneer niet alles even goed vlot zoals gehoopt. Een illustratie van hoe jouw gedachten jouw uitkomst beïnvloeden:

Neem als voorbeeld dat je schrik hebt om bij een bepaald examen niet alles geleerd te krijgen. Dan heeft het geen zin dat jij op voorhand al begint te panikeren over al die leerstof die je niet gezien gaat krijgen. Dat neemt onnodige energie weg én dat kan ervoor zorgen dat je inderdaad naar het examen vertrekt zonder kennis van alle leerstof. In dit geval ga je je brein voeden met de negatieve gedachte dat het je niet gaat lukken, waardoor de kans groot is, dat dit je inderdaad echt niet lukt. Je voedt je brein met die negatieve gedachte, waardoor je die aanneemt als waarheid.

Maak hierbij een omgekeerde denkoefening. “Oké, deze leerstof is veel, maar ik ga gewoon mijn best doen en ik zie waar ik uitkom. Ik kan dit.” Blijf tegen jezelf zeggen dat het je zal lukken en focus op pagina per pagina. Zo voed je jouw brein met de positieve gedachte dat je het kan en dat het je zal lukken, waardoor je jezelf motiveert. Uiteindelijk zal je merken dat je al die onnodige tijd die je anders in stress steekt nu gebruikt om je resultaat te bereiken en dat je ook nog eens rond geraakt. 

Veel food for thought dus, na het lezen van dit artikel. Hou hierbij zeker in gedachten dat je niet te hard voor jezelf moet zijn. Het zijn onzekere en stressvolle tijden, wat optimaal presteren sowieso moeilijker maakt dan tijdens een andere examenperiode of een ander belangrijk project op het werk. Probeer positief te blijven, ook wanneer je het niet ziet zitten. Lukt het je niet? Praat er dan over met iemand in jouw omgeving. Dat lucht op en geeft je misschien weer de motivatie die je nodig hebt. Je hebt alle tools in handen om er een succes van te maken. Laat ons weten hoe het jou lukt deze periode, wij zijn benieuwd.

Pin It on Pinterest