98% van de mensen zoekt wel eens online informatie over anderen, ook voor professionele doeleinden. Die online check gebeurt meestal zelfs vóór er een offline ontmoeting plaatsvindt. Denk maar aan een sollicitant, je nieuwe manager of de recruiter waar je straks een kennismakingsgesprek mee hebt. Dat (bijna) iedereen te vinden is op Facebook, LinkedIn en andere sociale netwerken, maakt iemand googlen alleen maar verleidelijker. Hoog tijd dus om jouw online profiel en digitale cv op punt te zetten, om ook online een goede eerste indruk te maken.


Jouw LinkedIn-profiel, jouw brand

Wist je dat de helft van de actieve beroepsbevolking een LinkedIn-profiel heeft? Het is dan ook de ideale tool om aan personal branding te doen in een professionele context. Het idee achter personal branding is dat je je talenten, kwaliteiten en persoonlijkheid aan de wereld laat zien. Je maakt van jezelf dus een brand, gebaseerd op een aantal pijlers, waaronder persoonlijkheid, authenticiteit, kennis, ervaring, …

Door bewust bezig te zijn met jezelf en je uitstraling, krijg je inzicht in het beeld dat anderen van jou hebben. Dé gouden regel is dat alles wat je vertelt niet te zakelijk, afstandelijk of commercieel overkomt, maar net authentiek en typisch voor jou is.

Het doel: social selling

Jouw naam, authentieke communicatie en online gedrag, zal na verloop van tijd voor anderen een merk worden – vandaar de term ‘branding’. Door bepaalde emoties op te wekken bij je lezers, vormen zij op basis daarvan een beeld van jou. Zo creëer je een imago, een vertrouwd merk, waardoor jij steeds wordt geassociëerd met je professionele activiteit. Dat heet social selling  of jezelf verkopen via je sociale netwerk. Want zodra een van je volgers nood heeft aan jouw service of iemand met jouw profiel, ben jij top of mind.

Hoe begin ik eraan?

Alles begint bij een denkoefening waarbij je reflecteert over enkele essentiële vragen:

  • Hoe sta ik in het leven?
  • Wat zijn mijn waarden?
  • Wat is mijn overtuiging?
  • Wat is mijn passie?
  • Wat is mijn vakgebied? Waar blink ik in uit?
  • Waar ligt mijn meerwaarde? Hoe maak ik het verschil in mijn rol?
  • Hoe onderscheidt mijn product of dienst zich van de concurrentie?
  • Wat maakt mij uniek? Wat maakt mij ‘mij’?
  • Welke opdrachten en activiteiten doe ik graag en waarom?

Aan de hand van deze antwoorden ga je aan de slag met je LinkedIn-profiel.

Doorloop alle stappen om je profiel te vervolledigen en zorg ervoor dat alle elementen binnen ‘jouw brand’ passen:

  • Je profiel- en achtergrondfoto
  • Je kopregel (met de functie van je dromen)
  • Je contactgegevens (Ja, ook je verjaardag)
  • Je infoveld (waarin je vertelt wat je net doet of waar je naar op zoek bent, alsof je het aan iemand op café zou vertellen)
  • Media en weblinks (Voeg zeker je cv toe)
  • Vaardigheden (Kies er 3 tot 5 uit waar je écht in uitblinkt en die je kunt toelichten)
  • Onderschrijvingen (Vraag een eerlijke referentie van je stagebegeleider, ex-teamleader, collega, …)
  • Ervaring (Vertel wat over je dagelijkse taken en geef eventueel het contracttype mee)

Staat je LinkedIn-profiel op punt? Solliciteer dan voor een vacature die in lijn ligt met jouw merkwaarde.

Liet je je verleiden door een onweerstaanbaar LinkedIn-profiel en wil je deze witte raaf laten screenen door Licence2Skill? Contacteer ons.


Dit artikel kwam tot stand met de medewerking van copywriter Shari Lima Marques.

Pin It on Pinterest