Burn-out, depressie, angst. Enerzijds kan stress verlammend werken, anderzijds hebben we het nodig om te presteren. Hoe ga je daar mee om zonder je leven al te drastisch te veranderen?



Soms word ik wakker met een zucht. Herken je het gevoel dat je liever in je bed blijft liggen? Dat het een dag is die maar best snel voorbij kan zijn? Ik herken het gevoel alleszins wel, al is het een tijdje geleden. Want sinds een paar maanden start ik mijn dag met het opmaken van mijn bed…
Ik open de feed van mijn social media en zie een goednieuwsshow. Oei, niet goed bezig? Natuurlijk wel. Niet alles is altijd zo positief als we op social media proberen doen uitschijnen. Niet elke dag is super, wauw, fantastisch, mega, excited.


Een tijdje terug was ik sterk op zoek naar mezelf. Ik sliep slecht en had vrij veel last van stress en zenuwen. Wie ben je als persoon? Wat wil je doen met jouw leven? Waar ben je goed in? De onzekerheid kan soms aan je vreten. Herkenbaar? Je bent niet alleen! Stress is een steeds vaker voorkomend probleem bij jongeren.

Uiteraard hoeft stress niet altijd een negatieve connotatie te hebben, het kan er ook voor zorgen dat we beter presteren, deadlines halen, efficiënter werken en scherper nadenken. In dit geval spreken we van eustress, de focus die we opzoeken om een knalprestatie neer te zetten. Aan de andere kant van de balans spreekt men van distress. Deze vorm werkt als het ware verlammend, het zweet breekt je uit, je blokkeert of voelt je erg onprettig. Meervoudige of langdurige blootstelling kan leiden tot tal van narigheden zoals depressie, burnout of angstaanvallen. Vanzelfsprekend kunnen we dit dus maar beter vermijden. Wat we ongeacht van de prikkels die we opvangen kunnen doen is eigenaarschap opnemen en voorkomen dat stress een probleem is. Het komt erop neer dat langdurige blootstelling aan stress de werking van je brein negatief beïnvloedt. Bekijk zeker deze video voor meer info.



Sport en beweging in het algemeen verlaagt je stressniveau, dat komt onder meer door de vrijgave van endorfines, een gelukshormoon en antagonist van stress. Zo gezegd, zo gedaan, samen met een vriend van me ging ik twee keer per week lopen. Hij was net begonnen aan zijn opleiding in het leger dus ik was erg benieuwd wat hij daar geleerd had. Los van de technische kant interesseerde ik me voornamelijk in alles wat ik in mijn eigen leven kon implementeren. Hij dacht na en begon te lachen. “Ik heb geleerd dat ik mijn bed moet opmaken.”
Hoorde ik dat goed? Ik stopte met lopen en staarde hem aan, dat moet een wreed zicht geweest zijn. Je bed opmaken? Hebben we dat niet allemaal geleerd in de lagere school? Toch niet om die reden… Het bleek een weloverwogen opdracht. Door de dag te beginnen met het opmaken van je bed ben je onmiddellijk productief. Daardoor start je de dag met een volbrachte taak, met de bedoeling het een pak makkelijker te maken de rest van je to-do-lijstje kort te wieken. Waar je het risico zou kunnen lopen je voormiddag te spenderen zonder een productief moment ben je nu alvast goed begonnen. Goed begonnen is dus half gewonnen!

Toch met het verkeerde been uit bed gestapt? Geen zorgen want dan wacht je ‘s avonds een opgemaakt, veilig nest om zalig in te cocoonen en de volgende dag met goede moed te beginnen. Het zijn de kleine dingen in onze dagelijkse routine die het verschil kunnen maken. Iedereen heeft recht op een off day, het is belangrijk om er niet in te blijven hangen en bewust om te gaan met je gevoel en wat dat teweeg brengt.

Door de dagelijkse routine positief te beïnvloeden en je dag van aan de meet in handen te nemen, maak je meer kans om met een scherpe tijd aan de finish te verschijnen. Hoe doe je dat? Bijvoorbeeld door op voorhand doelen op te stellen, ook kleine, zodat je weet wat er op het programma staat. Je merkt al snel dat je veel meer gedaan krijgt. De kleine to-do’s die je aan je lijstje toevoegt en die je snel zal kunnen schrappen of aanvinken bezorgen je onmiddellijk een succeservaring en dat stelt je in staat om door te gaan op dat elan. Daarmee motiveer je jezelf en voor je het weet heb je de routine van een winnaar!
Vreemd hoe iets banaals als het opmaken van je bed zoveel impact kan hebben op het verdere verloop van je dag.

Benieuwd of jij morgenvroeg je bed zal opmaken! 😉

Pin It on Pinterest